“Ajattele pitkällä tähtäimellä ja osta hyviä raaka-aineita luotettavalta toimittajalta. Sellaisesta yhteistyöstä voi seurata paljon hyvää ja fiksuja ratkaisuja vaikeina aikoina”, sanoo Alettin Basboga, joka on pyörittänyt Dalaman Pizzeria & Kebabia Lahdessa vuodesta 1996.
Dalaman Pizzeria & Kebab selviytyi korona-pandemiasta melko hyvin joustavuutensa ansiosta. Ravintola reagoi nopeasti ja juuri tähän ajankohtaan valmistuivat yrityksen omat verkkosivut jolloin tuotteiden tilaaminen verkkosivujen kautta ilman välikäsiä helpotti sekä ravintolaa että asiakkaita. Sosiaalisessa mediassa tiedottamisen ja mainostamisen kautta onnistuimme joustavasti palvelemaan asiakkaita. Kärjistyvä energiakriisi on pahempi.
“Käytämme keittiössä paljon sähkölaitteita, emmekä voi vaikuttaa sähkön hintaan. Olemme kuitenkin käyneet kaiken läpi ja tarkistaneet, että meillä on käytössä mahdollisimman energiatehokkaat ratkaisut. Sen ansiosta olemme onnistuneet vähentämään sähkönkulutusta”, Alettin Basboga sanoo.
Konkreettinen esimerkki on Döner-robotti, joka on aloittanut toimintansa ravintolassa. Sen Alettin Basboga on vuokrannut Ole’s:lta, jonka kebabia hän on käyttänyt ravintolassaan jo 20 vuoden ajan.
“Robotti leikkaa kebabin pyörivästä kebabtangosta, mikä säästää sekä aikaa että energiaa. Nyt henkilökunnan ei tarvitse tehdä sitä käsin, mikä on erityisen hienoa, sillä meillä on jatkuvasti pulaa henkilökunnasta.”
Alettin Basboga arvostaa tiivistä yhteistyötä Pietarsaaressa sijaitsevan Ole’sin kanssa ja erityisesti heidän panostustaan laatuun ja asiakaspalveluun.
“Ole’s kebab on markkinoilla ainutlaatuinen, ja koska Ole’silla on asiakkaita ympäri Suomea, heillä on hyvä käsitys siitä, miten muut ravintolat toimivat. Tämä tarkoittaa, että heillä on myös hyviä kehitysehdotuksia, joista minä yksityisenä ravintolan omistajana voin hyötyä.”
Alettin on säännöllisesti yhteydessä Ole’sin kanssa, antaa palautetta ja jakaa myös erilaisia ideoita. Hänen mukaansa monet ravintoloitsijat ajattelevat lyhyellä aikavälillä ja etsivät vain halpoja hintoja. Se ei kannata pitkällä aikavälillä.
“Minulle kyse on paljon muustakin kuin kebabin ostamisesta. Ajattelen pitkällä tähtäimellä ja haluan ostaa korkealaatuisia tuotteita toimittajalta, johon voin luottaa ja joka auttaa minua kasvattamaan liiketoimintaa.”
Alettin Basbogalle laatu on tärkeää, ja hän käyttääkin kotimaisia raaka-aineita niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi heidän käyttämänsä kastikkeet ja taikina valmistetaan omassa keittiössä Alettinin oman reseptin mukaan. Jokainen pizzeriassa käytetty raaka-aine on aiempaa kalliimpi, mutta Alettin ei aio tyytyä huonompiin raaka-aineisiin, vaan päätti nostaa tuotteidensa hintoja kesäkuussa 2022.
“Osa asiakkaista lähti, mutta monet heistä tulivat takaisin. Meillä on hyvät suhteet asiakkaisiimme, ja keskustelemme heidän kanssaan myös ajankohtaisista asioista, kun he vierailevat ravintolassa. Useimmat heistä ymmärtävät, että meidän on nostettava hintoja näinä aikoina.”
On toki havaittavissa, että asiakkaiden ostovoima on vähentynyt. Säännöllisesti kerran viikossa tuotteita tilaavat kanta-asiakkaat käyvät harvemmin. Alettin ei kuitenkaan ole huolissaan, sillä hän on ollut alalla pitkään ja luottaa tuotteisiinsa, jotka ovat olleet suosittuja jo lähes 30 vuotta. Hän toteaa, että talvi on varmasti kova myöskin ravintoloitsijoille, mutta hän luottaa kuitenkin siihen, että ala kestää tämänkin iskun.
“Ravintola-alalla on aina haasteita, mutta olen optimisti ja keskityn ratkaisujen löytämiseen. Sähkön korkea hinta, raaka-aineiden korkeat hinnat ja asiakkaiden heikentynyt ostovoima ovat tilapäisiä ongelmia. Vielä pahempaa on henkilöstöpula, jonka kanssa koko ravintola-ala kamppailee jatkuvasti.
Kokoamme vastausten perusteella listan ravintola-alan parhaista säästövinkeistä, joista kerromme lisää uutiskirjeessä. Kaikkien vastanneiden kesken arvomme laadukkaita Orreforsin veitsisettejä. Vastaa viimeistään 30.11. mennessä, niin olet mukana arvonnassa. Voittajaan ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.