Dalaman Pizzeria & Kebab: Sparar tid och energi med kebabrobot

Personalbristen är värre än elpriset

“Tänk långsiktigt och köp bra råvaror av en leverantör som du litar på. Ur det samarbetet kan det komma mycket gott, och smarta lösningar i svåra tider”, säger Alettin Basboga som driver Dalaman Pizzeria & Kebab i Lahtis sedan 1996.

Coronapandemin klarade Dalaman Pizzeria & Kebab rätt bra tack vare sin flexibilitet. Restaurangen reagerade snabbt och kunde via sin nya webbplats ge kunderna möjlighet att beställa pizza via nätet, utan mellanhänder. Det underlättade situationen för både kunder och restaurangpersonal. Kundbetjäningen sköttes främst via sociala medier, och på det sättet lyckades restaurangen hålla kontakten med sina kunder även när restriktionerna var som tuffast. Den eskalerande energikrisen är värre.

“Vi använder många eldrivna maskiner i köket, och elpriset kan vi inte påverka. Men vi har gått igenom allt och kontrollerat att vi har så energieffektiva lösningar som möjligt. Tack vare det har vi lyckats sänka elförbrukningen”, säger Alettin Basboga.

Alettin Basboga driver Dalaman Pizzeria & Kebab i Lahtis sedan 1996.
Roboten skär kebaben från den roterande kebabstocken, vilket sparar både tid och energi. Nu slipper personalen göra det för hand.

Kebabrobot i pizzerian

Ett konkret exempel är Döner-roboten som börjat jobba i restaurangen. Den har Alettin Basboga leasat från Ole’s, vars kebab han använder i restaurangen sedan 20 år tillbaka.

“Roboten skär kebaben från den roterande kebabstocken, vilket sparar både tid och energi. Nu slipper personalen göra det för hand och det är toppen för vi har konstant personalbrist.”

Alettin Basboga uppskattar det nära samarbetet med Ole’s i Jakobstad, speciellt deras fokus på kvalitet och kundservice.

“Ole’s kebab är unik på marknaden och eftersom Ole’s har kunder i hela Finland så har de bra koll på hur andra restauranger arbetar. Det betyder att de också har bra utvecklingsförslag som jag som enskild restaurangägare kan ha stor nytta av.”

Alettin har regelbundet kontakt med Ole’s, ger feedback och bollar olika idéer. Han säger att det finns många restaurangägare som tänker kortsiktigt och bara är ute efter billiga priser. Det lönar sig inte i längden.

“För mig handlar det om mycket mer än att köpa kebab. Jag tänker långsiktigt och vill köpa högklassiga råvaror av en leverantör som jag kan lita på och som kan hjälpa mig att utveckla min verksamhet.”

Kunderna accepterar höjda priser

Kvalitet är viktigt för Alettin Basboga och han använder inhemska råvaror så långt det är möjligt. Exempelvis såserna och degen som används tillagas på plats i köket enligt Alettins eget recept. Varje ingrediens som används i pizzerian är dyrare än förut, men Alettin tänker inte nöja sig med sämre råvaror. I stället valde han att höja priserna på sina pizzor i juni 2022.

“En del kunder gick, men många av dem kom tillbaka. Vi har en bra relation med våra kunder och diskuterar även aktuella saker med dem när de besöker restaurangen. De flesta förstår att vi måste höja priserna i dessa tider.”

Personalbristen är värst

Visst märks det att kundernas köpkraft minskat. Stammisar som brukar beställa pizza en gång i veckan kommer in mer sällan. Alettin är ändå inte orolig, han har varit i branschen länge och litar på sina produkter som har varit populära i närmare 30 år. Han konstaterar att vintern säkert blir tuff för en del restaurangägare, men han är övertygad om att branschen också kommer att klara den här smällen.

“Det finns alltid utmaningar i restaurangbranschen men jag är optimist och fokuserar på att hitta lösningar. Höga elpriser, höga råvarupriser och kundernas minskade köpkraft är övergående problem. Det är nog värre med personalbristen som hela restaurangbranschen kämpar med konstant.”

Ole's Kebabstockar

Läs fler spartips

Juustoportti: Minskar matsvinnet i stället för att höja lunchpriser

Tynninharjun autogrilli: Elbrist är vinterns största orosmoment

Restaurangägare: berätta om dina egna spartips och vinn ett knivset

Utgående från svaren sammanställer vi en lista med grill- och restaurangbranschens bästa spartips som vi länkar till i nästa nyhetsbrev. Svara senast 30 november så är du med i utlottningen. Vinnaren kontaktas personligen.

    © 2022. Ole's.

    Oles Fast Food
    Bärholmsvägen 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi
    Ole's Fast Food​​

    Bärholmsvägen 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi

    © 2022. Ole's

    © 2022. Ole's.

    Oles Fast Food
    Bärholmsvägen 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi