Juustoportti: Minskar matsvinnet i stället för att höja lunchpriser

Matsvinn har restauranger inte råd med längre

Under sina 45 år i restaurangbranschen har Seppo Kuusisaari aldrig upplevt sådana här prishöjningar på råvaror. Han jobbar som direktör för Juustoporttis serviceaffärsverksamhet, och berättar att Juustoportti är försiktiga när det gäller att justera lunchpriset. Det går inte att höja lunchpriset i samma takt som råvarupriserna stiger, men det finns andra sätt att kompensera för de ökade kostnaderna i restaurangverksamheten.

Seppo Kuusisaari vid ostdisken i Juustoportti, Mäntsälä. Han är direktör för Juustoportti-koncernens serviceaffärsverksamhet och har mött många utmaningar under sina 45 år i restaurangbranschen.
Förutom mejeriverksamhet driver Juustoportti fem servicestationer i Finland. Den här bilden är tagen i Jalasjärvi där företaget har sina rötter.

Finländarna älskar sin lunchbuffé, men ur ett hållbarhetsperspektiv börjar det kanske bli dags att ifrågasätta den – både när det gäller mängden mat som tillagas och hur den serveras. Matsvinnet uppstår dels av överbliven mat i buffén och dels av rester som gästerna lämnar kvar på sina tallrikar. Genom att anpassa matmängden till det förväntade antalet gäster kan man lyckas minska matsvinnet rejält, och därmed påverka restaurangens lönsamhet. Det här är speciellt viktigt nu, när matlagning är dyrare än någonsin.

“Fördelen med lunchbuffén är vi kan vara effektiva under den korta tid som lunchen pågår. Med dagens höga råvarupriser är det ändå skäl att överväga om det inte vore vettigare att servera lunchen portionerad på tallrik. Men portionen ska vara rejäl i så fall, man ska bli mätt efter ett besök i någon av våra lunchrestauranger”, säger Seppo Kuusisaari.

Familjeföretag som väljer inhemska råvaror

Juustoportti är ett familjeföretag med rötter i Jalasjärvi. Där öppnades ett litet ostmejeri intill jordbruket år 1965, och mejeriverksamheten har vuxit kraftigt sedan dess. I dag har Juustoportti också fem servicestationer i Jalasjärvi, Mäntsälä, Kärsämäki, Ylöjärvi och Kuopio med omkring 60 anställda. Totalt jobbar drygt 300 personer i Juustoportti-koncernen.

“När det gäller råvaror så väljer vi inhemskt så långt det bara är möjligt. Vår verksamhet omfattar allt från livsmedelsproduktion till slutprodukt, så det känns väldigt naturligt för oss att prioritera inhemskt och även lokalproducerat i allt vi gör. Det näst viktigaste är förhållandet mellan pris och kvalitet.”

Burgare med Ole’s biffar är storsäljare

Juustoportti köper in sina råvaror från partihandeln eller direkt från tillverkaren. Ett exempel är burgerbiffarna som har levererats av Ole’s de senaste fem åren. Juustoportti har ett separat avtal med Ole’s när det gäller dem.

“Burgarna med Ole’s biffar är riktigt populära. Det är faktiskt den mest sålda produktgruppen på vår à la carte-lista. Vi vill servera inhemska kvalitetsbiffar av rasboskap, och därför valde vi Ole’s.”

Lunchätare är en priskänslig grupp

Hållbar utveckling är något som Juustoportti jobbat aktivt med redan länge, och företaget har granskat sina processer ur det perspektivet.

“Världsläget gör att det blir ännu viktigare att hitta kostnads- och energieffektiva lösningar, vi kommer att jobba vidare med det. Vi tänker mycket noga efter innan vi höjer priserna i våra restauranger, speciellt lunchpriserna, eftersom lunchätarna är en väldigt pris- och kvalitetsmedveten kundgrupp. Det finns andra sätt att spara, till exempel att välja råvaror efter säsong och hitta lösningar för att minska matsvinnet i restaurangen.”

Ole's Premium Burger
Kocken Antti Lampuoti serverar en hamburgermåltid med Ole’s burgerbiff i Juustoportti, Jalasjärvi. Rätten har blivit en storsäljare på restaurangens à la carte-lista.

Utmaningarna tar inte slut

Seppo Kuusisaari har gedigen erfarenhet från såväl hotell- och servicestationsbranschen och jobbar nu som direktör för hela Juustoportti-koncernens serviceaffärsverksamhet. Efter 45 år i restaurangbranschen, drygt 30 av dem i förmansposition, har Seppo Kuusisaari brottats med många olika typer av utmaningar. Och han tvivlar inte på att det kommer fler.

“Den som trodde att vi efter coronarestriktionerna skulle återgå till en helt normal vardag blev nog lite besviken. Restaurangbranschen ställs inför nya utmaningar konstant. Jag hoppas verkligen att beslutsfattarna inte gör det ännu svårare för medborgarna att resa i Finland, exempelvis genom att införa skatter och kostnader. På det sättet stöder man också näringslivet i hela vårt samhälle, och ser till att intäkterna från resandet och tillhörande skatter hålls i hemlandet.”

Läs fler spartips

Dalaman Pizzeria & Kebab: Sparar tid och energi med kebabrobot

Tynninharjun autogrilli: Elbrist är vinterns största orosmoment

Restaurangägare: berätta om dina egna spartips och vinn ett knivset

Utgående från svaren sammanställer vi en lista med grill- och restaurangbranschens bästa spartips som vi länkar till i nästa nyhetsbrev. Svara senast 30 november så är du med i utlottningen. Vinnaren kontaktas personligen.

    © 2022. Ole's.

    Oles Fast Food
    Bärholmsvägen 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi
    Ole's Fast Food​​

    Bärholmsvägen 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi

    © 2022. Ole's

    © 2022. Ole's.

    Oles Fast Food
    Bärholmsvägen 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi